W minion膮 niedziel臋 odby艂a si臋 51. edycja Rajdu Festiwalowego, tym razem rozegrana w formule Super Sprintu. By艂a to te偶 druga runda cyklu Proto Cars Rally Challenge organizowanego przez Paw艂a Dytk臋, kt贸ry w Opolu zaprezentowa艂 zbudowanego w Nysie Ixara, ma艂ego elektrycznego samochodu miejskiego. Na 36 za艂贸g, kt贸re stan臋艂y na starcie zawod贸w, czeka艂a trzykrotnie przeje偶d偶ana asfaltowa pr贸ba sprawno艣ciowa zlokalizowana na rondzie im. Tadeusza Rozwadowskiego i w臋藕le drogowym b臋d膮cym skrzy偶owaniem ul. Wroc艂awskiej i Obwodnicy Piastowskiej o d艂ugo艣ci 2 km, kt贸ra nie tylko sprawdza艂a sprawno艣膰 pojazd贸w, ale tak偶e umiej臋tno艣ci techniczne kierowc贸w i zdolno艣ci optymalnego czytania notatek przez pilot贸w.

Od pocz膮tku ton rywalizacji nadawali lider Tarmac Masters w klasie TM1, Tomasz Gucwa, tym razem pilotowany przez Jacka Bia艂ka (Subaru Impreza STI) oraz wielokrotny Mistrz Okr臋gu 艁贸dzkiego Adrian Wich艂acz i B艂a偶ej Szulc w Fordzie Fiesta Proto (obie za艂ogi rywalizowa艂y w klasie 5). W wynikach ka偶dego z trzech przejazd贸w r贸偶nica mi臋dzy tymi za艂ogami nie by艂a wi臋ksza ni偶 jedna sekunda, lecz wszystkie pr贸by wygrywali Gucwa i Bia艂ek, dzi臋ki czemu zwyci臋偶yli w 51. Rajdzie Festiwalowym Super OES, a tak偶e w klasie powy偶ej 2000 cm3 i w grupie aut z nap臋dem na cztery ko艂a (4WD). W tej klasie na najni偶szym stopniu podium stan臋li Jan Cebula i Marek Kaczmarczyk w Audi Coupe Quattro.

Mistrz Tarmac Masters sprzed dw贸ch lat w klasie TM5 po raz trzeci zwyci臋偶y艂 w tej imprezie (wcze艣niej w 2013 i 2018 roku), czym wyr贸wna艂 osi膮gni臋cie Andrzeja Nowaka, kt贸ry tak偶e trzykrotnie wygrywa艂 ten rajd (1980, 1982 i 1983), a wi臋cej zwyci臋stw maj膮 jedynie Andrzej Bia艂ow膮s (4 razy) i Pawe艂 Dytko (5 razy).

W klasie 4 (do 2000 cm3), a tak偶e w grupie aut z nap臋dem na jedn膮 o艣 (2WD) najlepsi byli liderzy Opolskiego Samochodowego Pucharu Rajdowego, Sebastian Bojdo艂 i Andrzej Mrowczyk w Renault Clio RS, kt贸rzy w klasyfikacji generalnej zaj臋li bardzo wysokie trzecie miejsce. Takim samym autem podr贸偶owali zdobywcy drugiego miejsca, Aleksander Ko艂odziej i Ryszard Stasik, a na najni偶szym stopniu podium stan臋li 艁ukasz Lachtera i Grzegorz Cyganik w Hondzie Civic.

Klas膮 sam膮 dla siebie byli w Opolu Witold Szydziak i Leszek Kwa艣niak w dopiero co nabytej Hondzie CRX, kt贸rzy w zdecydowany i bezapelacyjny spos贸b zwyci臋偶yli w klasie 3, dzi臋ki czemu kierowca z Opola po raz trzeci m贸g艂 si臋 cieszy膰 ze zwyci臋stwa w klasie pojemno艣ciowej. Na drugim stopniu podium stan臋li Mistrzowie Kierowcy Roku Opolszczyzny z 2018 roku w klasie do 1700 cm3, bracia Pawe艂 i Przemys艂aw Jandziak w Citroenie Saxo VTS, a czo艂ow膮 tr贸jk臋 uzupe艂nili Pa艅stwo Maciej i Agata Paca w Peugeocie 106 S16.

W klasie 2 (do 1400 cm3) sklasyfikowano zaledwie dwie za艂ogi, a tam zwyci臋偶y艂a kolejna startuj膮ca w tej imprezie para ma艂偶e艅ska, Micha艂 i Martyna Mierzwa w Hondzie Civic, a na drugiej pozycji sklasyfikowano Miko艂aja Nowaka i Mateusza Gajewskiego w Oplu Tigra.

Zwyci臋zcami w klasie 1 (do 1150 cm3) zostali bracia Micha艂 i Adam W臋glowscy w Fiacie Seicento, kt贸rzy byli najszybsi na wszystkich trzech przejazdach. Tu偶 za zwyci臋zcami uplasowali si臋 dwukrotny Mistrz KRO w klasie 1, Jacek Szpilak pilotowany przez Macieja Mijala w takim samym aucie, a najni偶szym stopniu podium stan臋li Adrian Czerwi艅ski i Micha艂 Gw贸藕d藕 jad膮cy Fiatem Cinquecento.

W klasyfikacji licencjonowanych kierowc贸w najszybsi na wszystkich przejazdach i jednocze艣nie najlepsi byli I Wicemistrz Tarmac Masters w klasie PRO3 sprzed roku Marcin Niewitecki i Adam Zapa艂a w Subaru Imprezie WRX STI, kt贸rzy byli te偶 najszybsi w grupie R 4WD. Po bardzo ciekawej i emocjonuj膮cej walce, na drugim stopniu podium stan臋li II Wicemistrz Polski w klasie 8 z 2012 roku Piotr Witkowski i Romuald Nowakowski w Subaru Impreza WRX, a czo艂ow膮 tr贸jk臋 uzupe艂nili wielokrotny Mistrz Polski w Wy艣cigach G贸rskich Marcin Koz艂owski oraz Andrzej Kowalik w Fordzie Sierra Cosworth, zwyci臋zcy w grupie R 2WD.

Tegoroczna edycja Rajdu Festiwalowego z powodu trwaj膮cej ca艂y czas pandemii by艂a inna ni偶 zwykle, lecz lokalizacja pr贸by oraz jej charakter przypad艂 do gustu wi臋kszo艣ci uczestnikom. Warto zaznaczy膰, 偶e transmisj臋 na 偶ywo z wszystkich przejazd贸w przeprowadza艂a na Facebooku strona rallypl.com, a wyniki na 偶ywo mo偶na by艂o 艣ledzi膰 na stronie wyniki-online.pl. Co ciekawe, ch臋tnym za艂ogom wysy艂ano SMSy z wynikami tu偶 po przekroczeniu mety lotnej ka偶dego z przejazd贸w. Miejmy nadziej臋, 偶e przysz艂oroczna edycja b臋dzie jeszcze ciekawsza i jeszcze lepsza. Dzi臋kujemy wszystkim za艂ogom i mi艂o艣nikom sport贸w motorowych za uczestnictwo i do zobaczenia za rok!

Klasyfikacja 51. Rajdu Festiwalowego (czo艂owa dziesi膮tka):

1. Tomasz Gucwa/Jacek Bia艂ek (Subaru Impreza STI, 1. w K5 i 4WD) 5:49.7

2. Adrian Wich艂acz/B艂a偶ej Szulc (Ford Fiesta Proto, 2. w K5 i 4WD) +2.6

3. Sebastian Bojdo艂/Andrzej Mrowczyk (Renault Clio RS, 1. w K4 i 2WD) +22.4

4. Aleksander Ko艂odziej/Ryszard Stasik (Renault Clio RS, 2. w K4 i 2WD) +29.7

5. Witold Szydziak/Leszek Kwa艣niak (Honda CRX, 1. w K3 i 3. w 2WD) +30.3

6. 艁ukasz Lachtera/Grzegorz Cyganik (Honda Civic, 3. w K4 i 4. w 2WD) +39.5

7. Jan Cebula/Marek Kaczmarczyk (Audi Coupe Quattro, 3. w K5 i 4WD) +41.7

8. Pawe艂 Jandziak/Przemys艂aw Jandziak (Citroen Saxo VTS, 2. w K3 i 5. w 2WD) +48.2

9. Dawid Wewi贸r/Marian 呕elazny (Renault Clio RS, 4. w K4 i 6. w 2WD) +49.1

10. Grzegorz Szabat/S艂awomir Szabat (Volkswagen Golf II GTi, 5. w K4 i 7. w 2WD) +49.3

Klasyfikacja klasy Go艣膰:

1. Marcin Niewitecki/Adam Zapa艂a (Subaru Impreza WRX STI, 1. w R 4WD) 6:05.4

2. Piotr Witkowski/Romuald Nowakowski (Subaru Impreza WRX, 2. W R 4WD) +18.4

3. Marcin Koz艂owski/Andrzej Kowalik (Ford Sierra Cosworth, 1. w R 2WD) +18.6

4. Przemys艂aw Gajowczyk/Przemys艂aw Bary艂a (Mitsubishi Lancer Evo IV, 3. w R 4WD) +1:05.1

5. Jaros艂aw Strzelecki/Du拧an Bogdanov (Mitsubishi Starion, 2. w R 2WD) +1:28.5

6. Tomasz Tokarski/Micha艂 Ziober (Fiat Cinquecento Sporting, 3. w R 2WD) +1:37.4

fot. Tomasz D臋bski