Reprezentant Naszego Klubu, Wojciech Kolaczek w tym roku startuje w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska jako pilot Macieja Hawro, Mistrza Śląska w klasie PPC z 2019 roku. W tym roku rajdową bronią tej załogi jest Honda Civic VTi przygotowana przez stajnię Kostka Serwis Motorsport. Co ciekawe, tym samym autem Damian Kostka i Mateusz Martynik zdobyli tytuł Rajdowych Mistrzów Śląska w sezonie 2018.

Festiwalowy na start

Pierwszym tegorocznym startem załogi Hawro/Kolaczek była najważniejsza impreza Automobilklubu Opolskiego, czyli 52. Rajd Festiwalowy (5-6 czerwca), który zainaugurował zmagania w RSMŚl w bieżącym roku.

Podkarpacko-śląska załoga zaczęła rajd od dwunastego czasu na sobotnim odcinku superspecjalnym Debiuty rozgrywanym w Opolu. Następnego dnia Hawro i Kolaczek wzięli się za odrabianie strat, czego wynikiem były czasy w czołowej piątce stawki walczącej o Mistrzostwo Śląska oraz awans na dziesiątą pozycję w generalce i czwarte miejsce w klasie 2. Drugie przejazdy odcinków Superjedynki (Zdzieszowice – Góra św. Anny) i Premiery (Poręba) dały znaczący progres w klasyfikacji generalnej (awans z 10. na 6. miejsce) oraz wskoczenie na podium klasy do 1600 cm3.

Ostatnia pętla była w wykonaniu załogi Hawro/Kolaczek znakomita. Na pierwszym oesie byli najszybsi w klasie 2 oraz drudzy w generalce, dzięki czemu mieli duże szanse na podium w generalce. Do pełni szczęścia w postaci pierwszej trójki zabrakło niewiele, bo po powtórce z poprzedniego oesu awansowali na czwarte miejsce w całym rajdzie oraz drugie miejsce w swojej grupie. Trzecich w klasie Grzegorza Ciombora i Macieja Miklaszewskiego pokonali o zaledwie 0,2 sekundy, a trzecią pozycję zajętą przez załogę Stańdo/Gurdziołek przegrali o jedynie 0,8 sekundy.

Klasyfikacja 52. Rajdu Festiwalowego (pierwsza dziesiątka RSMŚl):

  1. Rafał Piotrowski/Adrian Mroszczyk (Renault Clio Sport, 1. w kl. 1) 13:13.6
  2. Kajetan Świder/Marcin Borycki (Honda Civic VTi, 1. w kl. 2) +5.7
  3. Krzysztof Stańdo/Dariusz Gurdziołek (Renault Clio Sport, 2. w kl. 1) +5.8
  4. Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek (Honda Civic VTi, 2. w kl. 2) +6.6
  5. Grzegorz Ciombor/Maciej Miklaszewski (Honda Civic VTi, 3. w kl. 2) +6.8
  6. Maciej Watras/Kamil Kluczewski (Renault Clio Sport, 3. w kl. 1) +7.0
  7. Sebastian Bojdoł/Andrzej Mrowczyk (Renault Clio RS, 1. w RallyN1) +10.4
  8. Kamil Kawalec/Sebastian Krzyżowski (Renault Clio RS, 2. w RallyN1) +13.6
  9. Bartosz Bąk/Paweł Daniec (Honda Civic Type-R, 4. w kl. 1) +14.4
  10. Michał Schmidt/Marcin Lentner (Renault Clio Sport, 5. w kl. 1) +23.9

Deszcz rozdający karty w Małopolsce

Drugą odsłoną śląskiego czempionatu w sezonie 2021 był Valvoline 1. Rajd Małopolski (30-31 lipca) rozgrywany na krętych i trudnych technicznie trasach zlokalizowanych wokół Suchej Beskidzkiej. Dodatkowym utrudnieniem był padający deszcz, który dał się we znaki wielu czołowym załogom.

Podobnie jak na Festiwalowym, imprezę zainaugurował odcinek miejski zlokalizowany w Makowie Podhalańskim. Na tej próbie Hawro i Kolaczek uplasowali się na dziewiątej pozycji w generalce RSMŚl i trzecim miejscu w klasie do 1600 cm3, lecz prawdziwe oesy w Przysłopie i Suchej Beskidzkiej rozgrywane następnego dnia miały zweryfikować prawdziwe umiejętności załóg.

Pierwsza część była dla załogi jadącej Hondą Civic VTi piątej generacji znakomita, bo już po pierwszym sobotnim oesie wyszli na prowadzenie w swojej klasie i zajmowali trzecie miejsce w RSMŚl. Po każdym z dwóch następnych oesów stopniowo pięli się w górę ogólnej klasyfikacji, a po zwycięstwie na drugim przejeździe OS Przysłop prowadzili w śląskim czempionacie. Odcinek specjalny Sucha Beskidzka wyszła w wykonaniu podkarpacko-śląskiej załogi słabiej, w wyniku czego spadli na trzecią pozycję w generalce i drugą w klasie 2.

Ostatnia pętla nie przyniosła żadnych zmian i w ten sposób Hawro i Kolaczek odebrali puchary za drugie miejsce w klasie do 1600 cm3, którą wygrali Szymon Kalczyński i Sławomir Kołodziej, oraz trzecie w całym rajdzie. Dzięki zdobytym punktom oraz niepowodzeniu najgroźniejszych konkurentów, załoga Automobilklubu Rzeszowskiego i Automobilklubu Opolskiego objęła prowadzenie zarówno w klasyfikacji generalnej, jak i w całym rajdzie.

Klasyfikacja Valvoline 1. Rajdu Małopolskiego (pierwsza dziesiątka RSMŚl):

  1. Michał Rokita/Rafał Ślęczka (Renault Clio Sport, 1. w kl. 1) 17:13.8
  2. Szymon Kalczyński/Sławomir Kołodziej (Honda Civic, 1. w kl. 2) +4.2
  3. Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek (Honda Civic VTi, 2. w kl. 2) +11.0
  4. Maciej Watras/Kamil Kluczewski (Renault Clio Sport, 2. w kl. 1) +22.0
  5. Konrad Dukat/Mieczysław Kalczyński (Renault Clio Sport, 3. w kl. 1) +26.8
  6. Dariusz Badura/Janusz Wołek (Honda Civic VTi, 3. w kl. 2) +30.4
  7. Grzegorz Ciombor/Maciej Miklaszewski (Honda Civic VTi, 4. w kl. 2) +47.5
  8. Łukasz Mrozek/Paweł Piczak (Renault Clio Sport, 4. w kl. 1) +49.4
  9. Adrian Jurasz/Tomasz Tkacz (Renault Clio Sport, 5. w kl. 1) +53.4
  10. Krzysztof Stańdo/Dariusz Gurdziołek (Renault Clio Sport, 6. w kl. 1) +56.1

Rzeszowska kopia z Małopolski

Tydzień po zmaganiach wokół Suchej Beskidzkiej przyszedł czas na kolejną eliminację RSMŚl, czyli 7. Rajd Rzeszowiak (6-7 sierpnia), który był rozgrywany w ramach MARMA 30. Rajdu Rzeszowskiego, czwartej rundy ProfiAuto Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W przeciwieństwie do opolskiej i małopolskiej eliminacji śląskiego czempionatu, rzeszowska impreza, ze względu na większą długość odcinków specjalnych, była zaliczana do kategorii I, gdzie można zdobyć większą liczbę punktów.

Pierwsza pętla stała pod znakiem stabilności, gdyż liderzy punktacji zajmowali na poszczególnych oesach odpowiednio trzecią (OS 1 Pstrągowa), czwartą (OS 2 Szkodna), piątą (OS 3 Zagorzyce) i jeszcze raz czwartą (OSS 4 Rzeszów) pozycję, co dało czwartą pozycję na półmetku rywalizacji, mimo drobnych problemów z samochodem.

W drugiej części Hawro i Kolaczek znacząco podkręcili tempo, dzięki czemu wzmocnili czwarte miejsce w generalce i drugie w klasie do 1600 cm3, a po odpadnięciu załogi Piotrowski/Mroszczyk wskoczyli o oczko wyżej w ogólnej klasyfikacji. Dodatkowo punktowany ostatni odcinek specjalny Zagorzyce był popisem łańcucko-zaborzańskiej ekipy, która ten oes wygrała i dzięki temu do punktacji generalki oraz klasy dopisała dodatkowe 5 oczek, które mogą być decydujące w końcowym rozrachunku.

Najlepsi w całym rajdzie byli Michał Rokita i Rafał Ślęczka w Renault Clio Sport, którzy powtórzyli małopolski sukces tydzień wcześniej i dzięki temu są drudzy, zaledwie cztery oczka za liderującą w punktacji załogą Hawro/Kolaczek. W klasie 2 po raz drugi w tym roku najlepsi byli Kajetan Świder i Marcin Borycki, którzy będą najgroźniejszymi rywalami reprezentantów Automobilklubu Rzeszowskiego i Automobilklubu Opolskiego w walce o mistrzowski tytuł w klasie do 1600 cm3, lecz tu różnica wynosi już 15 punktów. Kolejną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska 2021 będzie 9. Rajd Mikołowsko-Żorski, który odbędzie się w najbliższy weekend (10-11 września).

Klasyfikacja 7. Rajdu Rzeszowiak (pierwsza dziesiątka RSMŚl):

  1. Michał Rokita/Rafał Ślęczka (Renault Clio Sport, 1. w kl. 1) 30:45.5
  2. Kajetan Świder/Marcin Borycki (Honda Civic VTi, 1. w kl. 2) +12.7
  3. Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek (Honda Civic VTi, 2. w kl. 2) +23.3
  4. Dariusz Badura/Janusz Wołek (Honda Civic VTi, 3. w kl. 2) +47.9
  5. Konrad Dukat/Mieczysław Kalczyński (Renault Clio Sport, 2. w kl. 1) +1:28.4
  6. Szymon Kalczyński/Rafał Goldman (Honda Civic, 4. w kl. 2) +1:59.1
  7. Adrian Jurasz/Tomasz Tkacz (Renault Clio Sport, 3. w kl. 1) +2:21.5
  8. Kamil Kawalec/Sebastian Krzyżowski (Renault Clio RS, 1. w RallyN1) +2:28.9
  9. Marcin Gluza/Kamila Klaczańska (Honda Civic, 5. w kl. 2) +3:15.5
  10. Jan Listewnik/Marcin Pasek (Peugeot 106 S16, 1. w kl. PPC) +3:27.0

Klasyfikacja generalna RSMŚl 2021 po trzech rundach (pierwsza dziesiątka):

  1. Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek 60 pkt
  2. Michał Rokita/Rafał Ślęczka 56 pkt
  3. Kajetan Świder/Marcin Borycki 45 pkt
  4. Szymon Kalczyński 38 pkt
  5. Dariusz Badura/Janusz Wołek 31 pkt
  6. Konrad Dukat/Mieczysław Kalczyński 27 pkt
  7. Maciej Watras/Kamil Kluczewski 24 pkt
  8. Rafał Piotrowski/Adrian Mroszczyk 23 pkt
  9. Krzysztof Stańdo/Dariusz Gurdziołek 21 pkt
  10. Grzegorz Ciombor/Maciej Miklaszewski 18 pkt

Klasyfikacja RSMŚl w klasie 2 (do 1600 cm3) po trzech rundach (czołowa szóstka):

  1. Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek 72 pkt
  2. Kajetan Świder/Marcin Borycki 57 pkt
  3. Szymon Kalczyński 46 pkt
  4. Marcin Gluza/Kamila Klaczańska 43 pkt
  5. Dariusz Badura/Janusz Wołek 42 pkt
  6. Grzegorz Ciombor/Maciej Miklaszewski 33 pkt

W Czechach też jest dobrze

Równie dobrze Nasz Reprezentant spisuje się w silnie obsadzonym Czesko-Morawskim Pucharze Rajdowym (ČMPR). Tam startuje wraz z Januszem Steblem w podobnej Hondzie Civic VTi, a tam rywalizują o mistrzowski tytuł w klasie A2 (do 1600 cm3).

Pierwszym startem w czeskim cyklu był 15. Multi-S Radouňská Rallye (25-26 czerwca). Na pierwszym oesie piątkowego nocnego etapu uzyskali trzeci czas w swojej klasie, ale na następnym najgroźniejsi rywale odpadli z rywalizacji, dzięki czemu Stebel i Kolaczek objęli prowadzenie, a drugie przejazdy dwóch oesów pierwszego dnia zakończyły się najlepszymi czasami w klasie. W sobotę Skoczowsko-zaborzańska była najszybsza w A2 na trzech z pięciu odcinków specjalnych i nie oddała pierwszego zwycięstwa w sezonie. Drudzy w klasie, Martin Kameníček i Jiří Paulát w młodszym Civicu, przegrali o 46,5 sekundy, a trzeci na mecie Karel i Lucie Zenklowie w Toyocie Corolli stracili niemal 2 minuty.

Kolejnym startem załogi Stebel/Kolaczek był 20. AUTO IN Rallye Železné hory (14 sierpnia), który był trzecią rundą ČMPR 2021. Na dziewięciu oesach rozgrywanych jednego dnia załoga jadąca Hondą Civic VTi piątej generacji stopniowo zwiększała tempo, będąc zawsze w czołowej trójce klasy do 1600 cm3, a dzięki niezwykłej regularności i trzem oesowym zwycięstwom odniosła w drugim starcie drugie zwycięstwo, pokonując o 20 sekund Kameníčka i Pauláta oraz o niecałe 80 sekund Szymona Gańczarczyka i Sławomira Parzyka w podobnym Civicu co Skoczowian.

W pierwszy weekend września odbyła się 2. Podorlická rally, czwarta odsłona Czesko-Morawskiego Pucharu Rajdowego. W przeciwieństwie od dwóch poprzednich startów, początek w wykonaniu Stebla i Kolaczka nie był zbyt dobry, gdyż na pierwszym oesie otrzymali 15-sekundową karę za potrącenie szykany i na pozostałych ośmiu eRZetach musieli odrobić straty. Gonitwa zakończyła się dwoma oesowymi zwycięstwami i drugim miejscem w klasie A2 na mecie. Z załogą Gańczarczyk/Parzych przegrali o 23,1 sekundy, a Zenklów pokonali o niecałe 45 sekund.

Po czterech rundach Janusz Stebel i Wojciech Kolaczek prowadzą w klasie A2 (do 1600 cm3), wyprzedzając Karela i Lucie Zenklów oraz Martina Kameníčka i Jiříego Pauláta. Finałową rundą czeskiej serii będzie 3. Rallye Kroměříž planowany na 1-2 października.

fot. Tomasz Dębski

video: MaxxSport i JNK Studio