W dniach 5-7 maja 2023 roku odbył się 3. Rajd Nyski 800-lecia Miasta, który zainaugurował rywalizację w Rajdowych Mistrzostwach Południa oraz Rajdowych Mistrzostwach Opolszczyzny w sezonie 2023. Wśród 34 załóg, które pojawiły się na starcie, był reprezentant Automobilklubu Opolskiego Wojciech Kolaczek, który zasiadł na prawym fotelu Renault Clio Sport kierowanego przez Michała Schmidta z Kędzierzyna-Koźla.

Zmagania rozpoczął sobotni odcinek super specjalny rozegrany na terenie Fabryki Samochodów Dostawczych w Nysie o długości 1,54 km. Tam Schmidt i Kolaczek pomylili trasę, co kosztowało kilkanaście sekund i zajęli miejsce w drugiej połowie stawki. Jednakże ta próba nie była wliczana do klasyfikacji całego rajdu, więc straty czasowe nie były kosztowne.

Niedziela to trzykrotnie przejeżdżane odcinki Tryton i Waga o łącznej długości 47,04 km, które były bardzo szybkie i wymagające. Na pierwszym z nich (Tryton) o długości 10 km Załoga nr 4 uzyskała w stawce punktującej w klasyfikacji generalnej RMP i RMO siódmy czas, co będzie miało na koniec decydując znaczenie. Na kolejnym oesie o długości 5,68 km ubiegłoroczni Mistrzowie Południa byli najszybsi, co dało awans na trzecią pozycję w generalce i drugą w klasie A1 ze stratą 10,2 sekundy do Witolda Szydziaka i Kamili Klaczańskiej oraz 7,1 sekundy do prowadzących w klasie Krzysztofa Stańdo i Krzysztofa Janika.

Schmidt i Kolaczek znacznie lepiej rozpoczęli drugą pętlę, od drugiego czasu na powtórce odcinka Tryton, co dało awans na pozycję wiceliderów generalki, którą wzmocnili po wygraniu drugiego przejazdu odcinka Waga. Po dwóch pętlach strata do załogi Stańdo/Janik wynosiła 6,5 sekundy, a prowadzący po pierwszej pętli Szydziak i Klaczańska odpadli z rajdu po trzecim odcinku specjalnym z powodu uszkodzonego wahacza.

Na ostatnią pętlę reprezentanci Automobilklubu Kędzierzyńsko-Kozielskiego i Automobilklubu Opolskiego chcieli obronić drugie miejsce na podium generalki RMP i RMO, a przewaga nad trzecią załogą (Gluza/Sęk) wydawała się być bezpieczna. Jednakże po trzecim przejeździe różnica między Schmidtem i Kolaczkiem a załogą nr 1 stopniała z 12,9 do 1,7 sekundy, a o wszystkim zadecydował Power Stage rozgrywany na oesie Waga. Tam załoga jadąca granatowo-pomarańczowo-białym Clio dała z siebie wszystko, co wystarczyło na trzecie miejsce. Najgroźniejsi konkurenci, czyli Marcin Gluza i Robert Sęk, byli szybsi od Schmidta i Kolaczka o… 1,7 sekundy, co oznaczało remis po sześciu odcinkach specjalnych. Na mecie całego rajdu najszybsi w RMP i RMO byli Stańdo i Janik, ale meta finałowego oesu to nie koniec rajdu.

Podczas końcowego badania kontrolnego okazało się, że w szarym Clio należącym do zwycięzców wykryto uszkodzony katalizator, co w myśl przepisów oznaczało dyskwalifikację i awans ekip znajdujących się za załogą Stańdo/Janik. Tym samym na szczycie pierwszej rundy Rajdowych Mistrzostw Południa oraz Opolszczyzny byli Michał Schmidt i Wojciech Kolaczek oraz Marcin Gluza i Robert Sęk z identycznym czasem łącznym. Lecz w myśl regulaminów zwycięzcami rajdu w klasyfikacji RMP i RMO zostali Gluza i Sęk, gdyż na pierwszym odcinku specjalnym byli szybsi od Schmidta i Kolaczka o 1,5 sekundy. Właśnie na pierwszym przejeździe oesu Tryton na chwilę wyłączył się silnik Clio załogi nr 4, co spowodowało stratę ok. 10 sekund, a przyczyną chwilowej awarii był wyłącznik prądu, który był na niewłaściwej pozycji. Michał Schmidt i Wojciech Kolaczek do drugiego miejsca w generalce RMP i RMO dołożyli także zwycięstwo w klasie A1, co z pewnością jest bardzo dobrym uzupełnieniem świetnego weekendu dla załogi Kamet Rally Team.

Kolejną rundą Rajdowych Mistrzostw Południa będzie Valvoline 3. Rajd Małopolski, który zostanie rozegrany w dniach 6-8 lipca b.r. i zainauguruje on również zmagania w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska. Zmotywowani świetnym występem w Nysie Schmidt i Kolaczek z pewnością powalczą o wygraną w klasyfikacji generalnej i zrobią wszystko, żeby z tras wokół Makowa Podhalańskiego wywieźć bardzo cenny wynik.

Klasyfikacja 3. Rajdu Nyskiego 800-lecia Miasta (stawka punktująca w kl. gen. RMP i RMO – pierwsza dziesiątka):

  1. Marcin Gluza/Robert Sęk (Honda Civic EG VTi, 1. w A2) 27:34.4
  2. Michał Schmidt/Wojciech Kolaczek (Renault Clio II Sport, 1. w A1) +0.0
  3. Kamil Kawalec/Sebastian Krzyżowski (Peugeot 208 GTI, 1. w RN1) +20.4
  4. Jakub Niemiec/Mateusz Bodniak (Citroen C2 VTS, 1. w PPC) +48.8
  5. Piotr Wincencik/Piotr Bywalec (Renault Clio III Sport, 2. w RN1) +1:00.0
  6. Grzegorz Pasterak/Adam Gładysz (Honda Civic EP3 Type-R, 2. w A1) +1:04.3
  7. Łukasz Mrozek/Szymon Kozakiewicz (Renault Clio II Sport, 3. w A1) +1:08.2
  8. Aleksander Kołodziej/Paweł Hojdem (Renault Clio III RS, 3. w RN1) +1:27.7
  9. Adrian Michalak/Krzysztof Pawlak (Citroen Saxo VTS, 2. w PPC) +1:53.0
  10. Piotr Pastuła/Mateusz Czekaj (Honda Civic EG VTi, 2. w A2) +2:13.9

fot. na stronie głównej: Michał Schmidt

video: MotoRecords