W pierwszych dniach grudnia 2023 roku odbyła się 61. edycja Rajdu Barbórka, który jak co roku zebrał gwiazdy polskiego motorsportu. W piątek, 1 grudnia, przy siedzibie Urzędu Gminy Bemowo w Warszawie odbyła się ceremonia startu. Na trasę rajdu wyruszyło 106 załóg, a wśród nich był reprezentant Automobilklubu Opolskiego, Marcin Kozłowski, pilotowany przez Jakuba Zalegę, który po raz kolejny wystartował swoim Fordem Sierra RS Cosworth z napędem na tylne koła.
Na początek sobotniej rywalizacji załogi przejechały dwa przejazdy odcinka specjalnego zlokalizowanego na Torze Słomczyn (3,85 km). Tam namysłowsko-warszawska załoga uzyskała odpowiednio szósty i piąty czas w klasie H2 (auta historyczne z napędem na jedną oś i z silnikami turbodoładowanymi lub wolnossącymi powyżej 1600 cm3), a w klasyfikacji ogólnej aut historycznych zajęli odpowiednio 11. i 10. lokatę. Po pierwszej pętli szóste miejsce w H2 i jedenaste w Historykach.
Znacznie lepiej poszły załodze Sierry RS Cosworth pozostałe odcinki specjalne Warszawskiej Barbórki. Na pierwszym przejeździe Toru Służewiec (5,38 km) Kozłowski i Zalega byli bliscy podium klasowego, a zdecydowanie najjaśniejszym punktem była wygrana w klasie w powtórce Służewca i piąta lokata wśród wszystkich aut historycznych. To wszystko sprawiło, że namysłowsko-warszawski duet awansował na trzecią lokatę w klasie H2 i ósmą pozycję wśród wszystkich aut zgłoszonych w grupie aut historycznych.
Nowa próba w Tarchominie o długości 4,9 km był sporą niewiadomą dla wszystkich startujących i tam mogły się rozstrzygnąć losy rajdu. Kozłowski i Zalega w dalszym ciągu utrzymywali dobre tempo, co zaowocowało trzecim czasem i ósmym wynikiem wśród Historyków w pierwszym przejeździe oraz lokatę wyżej w obydwu klasyfikacjach na powtórce, co dało awans na pozycję wiceliderów w klasie H2 oraz siódme miejsce w klasyfikacji aut historycznych. Sytuacja ta nie zmieniła się po przejeździe finałowego oesu na Bemowie, co oznaczało, że Marcin Kozłowski i Jakub Zalega zakwalifikowali się do Kryterium Karowa! Lepsi w klasie aut historycznych z napędem na jedną oś i z silnikami turbodoładowanymi lub wolnossącymi powyżej 1600 cm3 byli Dovilas Čiutelė i Donatas Zvicevičius z Litwy jadący Ładą 2105 VFTS.
Na Karowej Kozłowski i Zalega jak zwykle pokazali szybką, techniczną jazdę, lecz także z kontrolowanymi poślizgami. Choć deszczowe warunki nie sprzyjały, to namysłowsko-warszawski duet ponownie zajął drugie miejsce w klasie H2, a wśród wszystkich aut historycznych uzyskał szósty wynik. W generalce Karowej – 26. lokata.
Marcinowi i Jakubowi serdecznie gratulujemy osiągniętych wyników podczas 61. Rajdu Barbórka i trzymamy kciuki za dobry wynik podczas 52. Rajdu Świdnickiego, pierwszej rundy Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w sezonie 2024. Rok temu prezentowali znakomite tempo, dzięki któremu byli w ścisłej czołówce HRSMP. Liczymy, że w tym roku Kozłowski i Zalega będą mieli więcej szczęścia niż w poprzedniej edycji i dojadą do mety w ścisłej czołówce!
Wyniki 61. Rajdu Barbórka w klasie H2:
- Dovilas Čiutelė/Donatas Zvicevičius (Łada 2105 VFTS) 30:01.71
- Marcin Kozłowski/Jakub Zalega (Ford Sierra RS Cosworth) +5.16
- Wojciech Goździewicz/Joanna Madej-Smolarek (BMW E30 318is) +18.61
- Szymon Lewandowski/Łukasz Przesmycki (BMW E30 318is) +28.02
- Mariusz Szczepański/Dominika Amanowicz (BMW E30 318is) +52.70
- Piotr Całka/Jarosław Frydrych (BMW E36 Compact) +2:02.69
Wyniki 61. Rajdu Barbórka w grupie aut historycznych (czołowa dziesiątka):
- Bartłomiej Madziara/Łukasz Zapart (Subaru Impreza 555) 28:37.73
- Grzegorz Olchawski/Przemysław Bosek (Audi Quattro Sport E2) +26.02
- Krzysztof Głowala/Piotr Mitręga (Mazda 323 GTX) +36.19
- Marcin Majcher/Daniel Leśniak (Subaru Legacy 4WD Turbo) +45.07
- Dovilas Čiutelė/Donatas Zvicevičius (Łada 2105 VFTS) +1:23.98
- Adam Kacprzyk/Jarosław Romańczyk (Lancia Delta HF Integrale) +1:26.45
- Marcin Kozłowski/Jakub Zalega (Ford Sierra RS Cosworth) +1:29.14
- Wojciech Goździewicz/Joanna Madej-Smolarek (BMW E30 318is) +1:42.59
- Szymon Lewandowski/Łukasz Przesmycki (BMW E30 318is) +1:52.00
- Paweł Wysocki/Bartłomiej Lepianka (Subaru Impreza GT) +1:59.26
Klasyfikacja Kryterium Karowa w grupie aut historycznych:
- Krzysztof Głowala/Piotr Mitręga (Mazda 323 GTX) 2:30.52
- Grzegorz Olchawski/Przemysław Bosek (Audi Quattro Sport E2) +2.17
- Adam Kacprzyk/Jarosław Romańczyk (Lancia Delta HF Integrale) +2.73
- Mariusz Szczepański/Dominika Amanowicz (BMW E30 318is) +5.86
- Jacek Jerschina/Artur Orlikowski (Peugeot 205 Rallye) +7.81
- Bartłomiej Madziara/Łukasz Zapart (Subaru Impreza 555) +8.32
- Marcin Kozłowski/Jakub Zalega (Ford Sierra RS Cosworth) +8.32
- Dovilas Čiutelė/Donatas Zvicevičius (Łada 2105 VFTS) +8.71
- Kamil Sokołowski/Paweł Stopiński (Peugeot 106 Rallye) +16.64
fot. na stronie głównej: FB Jakub Zalega
video: MaxxSport