Trzy załogi z reprezentantami Automobilklubu Opolskiego stanęły na starcie ProfiAuto 46. Rajdu Cieszyńska Barbórka, który zakończył tegoroczne zmagania w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska, Rajdowych Mistrzostwach Południa oraz Rajdowym Samochodowym Pucharze Śląska. Na 107 ekip, które przystąpiły do rywalizacji, czekało sześć odcinków specjalnych, które w zależności od rodzaju rajdu liczyły 46,8 km (RO) oraz 24,6 km (SKJS). Tuż przed rajdem spadł delikatny śnieg, co jeszcze podwyższyło wysoki stopień trudności.
O tytuły mistrzowskie w RSMŚl oraz RMP walczyli liderzy po czterech rundach Maciej Hawro i reprezentujący Automobilklub Opolski Wojciech Kolaczek jadący Hondą Civic VTi piątej generacji, którzy mieli szanse jako pierwsi obronić tytuł Rajdowych Mistrzów Śląska w klasyfikacji generalnej oraz zdobyć tytuł Rajdowych Mistrzów Południa. O zwycięstwo w Rajdowym Samochodowym Pucharze Śląska starali się liderzy klasy 2 oraz wiceliderzy generalki, Witold Szydziak i Mateusz Wójcik, którzy tym razem wsiedli do Hondy Civic czwartej generacji. Dobrą pozycję na koniec sezonu w klasie 3 chciał zdobyć Piotr Wołowiec jadący Hondą Civic piątej generacji, którego pilotem był po raz kolejny Roman Libera.
Dla aktualnych liderów RSMŚl i RMP pierwsza pętla była trudna ze względu na czyszczenie trasy po śniegu, który delikatnie spadł tuż przed imprezą. Mieli też z tyłu głowy to, że w obydwu cyklach mają dużą przewagę i nadmierne ryzyko było w tej sytuacji niewskazane. Mimo tego załoga nr 1 radziła sobie całkiem nieźle, notując drugi czas na odcinku nazwanym imieniem Zbigniewa Cieślara oraz zajmując czwarte miejsce na pierwszym przejeździe Cisownicy, która nazywała się OS ProfiPower. Te wyniki dały po dwóch odcinkach specjalnych drugą pozycję w klasie A2 (do 1600 cm3) i trzecią lokatę w klasyfikacji generalnej stawki rywalizującej o tytuły w Mistrzostwach Śląska oraz Południa. Tuż przed startem okazało się, że Maciej Hawro i Wojciech Kolaczek już zapewnili sobie triumf w Rajdowych Mistrzostwach Południa w klasyfikacji generalnej oraz w klasie A2, gdyż najgroźniejsi konkurenci w walce o tytuł, Marcin Pogorzelski i Krzysztof Grzesik nie przystąpili do rywalizacji.
Walkę o najwyższe laury w RSPŚ dobrze rozpoczęli Witold Szydziak i Mateusz Wójcik, którzy dwukrotnie na pierwszej pętli zajęli drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, co przy równej i skutecznej jeździe dało prowadzenie zarówno w generalce, jak i w klasie 2 (do 1600 cm3). Dwa razy szósta lokata w klasie 3 to rezultaty w inauguracyjnej części rywalizacji załogi Piotr Wołowiec/Roman Libera i na takiej też pozycji plasowali się w kategorii do 1400 cm3 po pierwszych dwóch próbach sprawnościowych.
Druga część rywalizacji była dla załogi Hawro/Kolaczek lepsza i skuteczniejsza. Po ostrożnym początku, na drugiej pętli poprawili tempo, co było od razu widać na tabeli wyników. Choć trzecia lokata na drugim przejeździe OS Zbigniewa Cieślara wygląda w teorii gorzej, ale strata do dwukrotnie najszybszych na tym oesie Marcina Gluzy i Kamili Klaczańskiej była mniejsza niż przy pierwszym przejeździe. Lecz drugi przejazd słynnej Cisownicy to najlepszy czas w całej stawce RSMŚl i RMP, co pozwoliło odrobić straty i tym samym Hawro i Kolaczek do prowadzących Krzysztofa Stańdo i Dariusza Gurdziołka tracili 8,3 sekundy, a załoga Gluza/Klaczańska była tylko 3,7 sekundy przed łańcucko-zaborską załogą.
O ile pierwsza pętla była znakomita, o tyle druga część rywalizacji w Super KJS-ie była dużo mniej udana dla załogi Szydziak/Wójcik. Olbrzymia strata na trzeciej próbie spowodowała spadek w klasyfikacji łącznej i mimo lepszego wyniku na PS 4, wciąż plasowali się w drugiej części klasyfikacji łącznej. Ostatecznie, przez przekroczony limit spóźnień Opolanie nie zostali sklasyfikowani w całym rajdzie w klasyfikacji Super KJS-u. Piotr Wołowiec i Roman Libera na dwóch próbach drugiej pętli zajęli dwa razy siódme miejsce w swojej klasie i tym samym wciąż okupowali szóstą lokatę. Ostatni przejazd próby im. Zbigniewa Cieślara był najlepszy w ich wykonaniu, gdyż tam zajęli czwarte miejsce, co dało im awans na piątą lokatę w klasie do 1400 cm3. Mimo niezbyt korzystnego czasu nadanego po przerwaniu PS 6, Wołowiec i Libera utrzymali piątą pozycję w klasie 3.
Trzeci przejazd odcinka im. Zbigniewa Cieślara była dla załogi jadącej szaro-biało-zieloną Hondą hybrydą dwóch poprzednich podejść, czyli lokata identyczna jak w pierwszej pętli, a strata do zwycięzców, którymi ponownie zostali Gluza i Klaczańska, niemalże równie mała jak przy OS 3. Mistrzowski koncert Maciej Hawro i Wojciech Kolaczek zagrali na kończącym rajd Power Stage’u w okolicach Cisownicy. Tam byli zdecydowanie najszybsi w całej stawce i plan na finał sezonu został niemalże w pełni wypełniony. Do pełni szczęścia zabrakło zwycięstwa w klasyfikacji finałowej rundy RSMŚl i RMP, gdyż do Krzysztofa Stańdo i Dariusza Gurdziołka w Renault Clio Sport stracili zaledwie… 0,6 sekundy. Nie mniej finalny atak dał kolejną wygraną w klasie A2.
Tym samym reprezentant Automobilklubu Opolskiego Wojciech Kolaczek wraz z Maciejem Hawro stworzył wyjątkową historię. Jako pierwsi obronili tytuł Rajdowych Mistrzów Śląska w klasyfikacji generalnej i tylko oni mają na koncie dwa mistrzowskie laury w klasyfikacji generalnej śląskiego czempionatu zdobyte wspólnie. Prócz tytułu w generalce, Hawro i Kolaczek po raz drugi sięgnęli tytuł mistrzowski w klasie A2. Łańcucko-zaborska załoga jako pierwsza zdobyła tytuł Rajdowych Mistrzów Południa w klasyfikacji generalnej, a do końcowego triumfu w ogólnej punktacji, dołożyli mistrzostwo w klasie do 1600 cm3. Serdecznie gratulujemy wyjątkowych osiągnięć i dziękujemy za wielkie emocje!
Kolejni reprezentanci Automobilklubu Opolskiego, Witold Szydziak i Mateusz Wójcik przez cały sezon w Rajdowym Samochodowym Pucharze Śląska spisywali się znakomicie, a niepowodzenie w Cieszynie w żaden sposób nie zamazuje tegorocznych osiągnięć. Opolanie dzięki trzem wygranym w swojej kategorii (Festiwalowy, Małopolski, Głuchołazy) pewnie zwyciężyli w końcowej klasyfikacji klasy 2 (do 1600 cm3), a w klasyfikacji generalnej zajęli drugie miejsce, co jest wielkim osiągnięciem dla duetu, który śląską kampanię rozpoczęli, podobnie jak Hawro i Kolaczek, od wygranej w naszej sztandarowej imprezie, czyli 53. Rajdzie Festiwalowym. To pierwsze zwycięstwo na koniec sezonu dla reprezentantów naszego klubu w śląskim cyklu Super KJS. Wielkie gratulacje i życzmy kolejnych wielkich kroków w rajdowej karierze!
Piotr Wołowiec w tegorocznych startach w RSPŚ startował wraz z Karolem Piaseckim, Bartoszem Namaczyńskim i Romanem Liberą. Po wygranej w 4. Rajdzie Ziemi Głubczyckiej, przyszły mniej udane starty na Festiwalowym i w Rajdzie Małopolskim. Czwarta lokata w Głuchołazach i piąta w Cieszynie dała w ostatecznym rozrachunku czwarte miejsce w klasie 3 (do 1400 cm3). Gratulujemy wyników i dziękujemy za walkę do samego końca oraz życzymy kolejnych sukcesów.
Najlepsi w klasyfikacji generalnej RSPŚ byli zwycięzcy czterech pozostałych rund, w tym finałowej odsłony w Cieszynie, Sebastian Butyński i Łukasz Biernot jadący Hondą Civic Proto piątej generacji. Warto podkreślić, iż kierowca z Raciborza w 2003 roku zdobył tytuł Kierowcy Roku Opolszczyzny w klasie 1. W RSMŚl i RMP dobrze się spisał także inny stały bywalec imprez zaliczanych do KRO Michał Schmidt, który wraz z Rajdowym Mistrzem Śląska 2020 i zwycięzcą 51. Rajdu Festiwalowego z 2019 roku Michałem Rokitą zdobył tytuł Rajdowego Mistrza Południa w klasie A1 oraz zajął trzecie miejsce w klasie do 2000 cm3 w Mistrzostwach Śląska. Gratulujemy!
Klasyfikacja ProfiAuto 46. Rajdu Cieszyńska Barbórka (stawka punktująca w kl. gen. RSMŚl i RMP – pierwsza dziesiątka):
- Krzysztof Stańdo/Dariusz Gurdziołek (Renault Clio II Sport, 1. w A1) 34:48.0
- Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek (Honda Civic EG VTi, 1. w A2) +0.6
- Marcin Gluza/Kamila Klaczańska (Honda Civic EG VTi, 2. w A2) +7.2
- Maciej Krzaczyński/Piotr Krzaczyński (Honda Civic EK VTi, 3. w A2) +59.8
- Kamil Kawalec/Sebastian Krzyżowski (Peugeot 208 GTI, 1. w RN1) +1:15.8
- Michał Schmidt/Michał Rokita (Renault Clio II Sport, 2. w A1) +1:44.0
- Łukasz Mrozek/Marek Wolski (Renault Clio II Sport, 3. w A1) +2:05.2
- Kamil Bronikowski/Tomasz Tkacz (Renault Clio II Sport, 4. w A1) +2:15.7
- Damian Boncela/Jacek Wasilewski (Kia Picanto III, 1. w RN3) +2:22.6
- Marcin Biernat/Alicja Biernat (Peugeot 206 XS, 1. w PPC) +2:24.2
Klasyfikacja Super KJS ProfiAuto 46. Rajdu Cieszyńska Barbórka (klasa 3):
- Rafał Marzec/Marcin Naworol (Honda Civic EK) 20:32.3
- Dawid Janeczko/Adam Tchórzewski (Fiat Seicento Sporting) +0.7
- Przemysław Pypeć/Wiesław Orliński (Suzuki Swift Mk2 GTi) +24.5
- Jakub Kozielski/Mateusz Drużkowski (Honda Civic EK) +50.1
- Piotr Wołowiec/Roman Libera (Honda Civic EG) +1:24.6
- Krzysztof Żloch/Sebastian Jaźwa (Peugeot 106) +1:27.4
- Tomasz Biały/Mateusz Czekaj (Fiat Seicento Sporting) +1:34.0
Końcowa klasyfikacja generalna Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska 2022* (czołowa jedenastka):
- Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek 155 pkt
- Marcin Gluza/Kamila Klaczańska 121 pkt
- Marcin Pogorzelski/Krzysztof Grzesik 109 pkt
- Łukasz Mrozek/Marek Wolski 78 pkt
- Maciej Krzaczyński/Piotr Krzaczyński 61 pkt
- Michał Schmidt/Michał Rokita 52 pkt
- Kamil Kawalec/Sebastian Krzyżowski 50 pkt
- Damian Boncela/Jacek Wasilewski 41 pkt
- Krzysztof Stańdo/Dariusz Gurdziołek 39 pkt
- Aleksander Kołodziej/Paweł Hojdem 37 pkt
- Grzegorz Pasterak/Adam Gładysz 36 pkt
Końcowa klasyfikacja RSMŚl w klasie A2* (czołowa trójka):
- Hawro/Kolaczek 164 pkt
- Gluza/Klaczańska 135 pkt
- Pogorzelski/Grzesik 121 pkt
Końcowa klasyfikacja generalna Rajdowych Mistrzostw Południa 2022* (czołowa dziewiątka):
- Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek 148 pkt
- Marcin Gluza/Kamila Klaczańska 96 pkt
- Marcin Pogorzelski/Krzysztof Grzesik 90 pkt
- Krzysztof Stańdo/Dariusz Gurdziołek 74 pkt
- Łukasz Mrozek/Marek Wolski 65 pkt
- Maciej Krzaczyński/Piotr Krzaczyński 61 pkt
- Michał Schmidt/Michał Rokita 52 pkt
- Aleksander Kołodziej/Paweł Hojdem 42 pkt
- Damian Boncela/Jacek Wasilewski 41 pkt
Końcowa klasyfikacja RMP w klasie A2* (czołowa trójka):
- Hawro/Kolaczek 164 pkt
- Gluza/Klaczańska 107 pkt
- Pogorzelski/Grzesik 97 pkt
Końcowa klasyfikacja generalna Rajdowego Samochodowego Pucharu Śląska 2022* (czołowa dziesiątka):
- Sebastian Butyński/Łukasz Biernot 120 pkt
- Witold Szydziak/Mateusz Wójcik 75 pkt
- Michał Brzóska/Joanna Brzóska-Duda 73 pkt
- Rafał Borski/Anna Chowaniec 50 pkt
- Andrzej Szewczyk/Daniel Baron 31 pkt
- Piotr Wiśniewski 30 pkt
- Kacper Sikora/Tomasz Sikora 24 pkt
- Łukasz Bobowski/Piotr Jendrysek 24 pkt
- Kacper Gac/Krystian Rodzeń 23 pkt
- Jacek Bieszczad 20 pkt
Końcowa klasyfikacja RSPŚ w klasie 2* (czołowa trójka):
- Szydziak/Wójcik 90 pkt
- Borski/Chowaniec 78 pkt
- Gac/Rodzeń 75 pkt
Końcowa klasyfikacja RSPŚ w klasie 3*:
- Rafał Marzec/Marcin Naworol 105 pkt
- Przemysław Pypeć/Wiesław Orliński 105 pkt
- Dawid Janeczko/Adam Tchórzewski 93 pkt
- Piotr Wołowiec 66 pkt
*do zatwierdzenia przez ZO PZM w Katowicach
fot. na stronie głównej: FB Maciej Hawro Motorsport