W dniach 13-14 września 2025 r. odbyła się kolejna edycja Ecce Homo Historic, która została rozegrana na górskiej trasie w czeskim Šternberku. W tych zawodach o wyniku końcowym decyduje jak najmniejsza różnica między dwoma mierzonymi przejazdami trasy o długości 4800 metrów i średnim nachyleniu wynoszącemu 3,9%.
Do rywalizacji w imprezie dla pojazdów historycznych stanęło 255 zawodników jadących samochodami i motocyklami, lecz zgłoszonych do zawodów było ponad 320 kierowców. Wśród startujących trzyosobowa reprezentacja Automobilklubu Opolskiego w niezmiennym w porównaniu do zeszłego roku składzie: Dušan Bogdanov (Zastava 1100p Mediteran), Marek Begej (Polski Fiat 126p) oraz Błażej Mosiołek (Polski Fiat 125p 1600 Monte Carlo). Cała trójka startowała w kategorii samochodów i w klasie aut wyprodukowanych do 1980 roku.

Warunki pogodowe przez cały weekend były zmienne, gdyż początkowo padał deszcz i czasami była nawet mgła, ale z biegiem czasu zza chmur coraz mocniej przebijało się słońce i błękitne niebo. Te zmiany pogody sprawiły, że walka o zrobienie dwóch zbliżonych czasowo przejazdów punktowanych była trudna, a o pozycjach w klasyfikacji końcowej jak zwykle decydowały setne części sekundy. Lecz z takimi warunkami zawodnicy Automobilklubu Opolskiego poradzili sobie bardzo dobrze.
Najlepiej z trójki naszych reprezentantów zaprezentował się Dušan Bogdanov w Zastavie 1100p Mediteran z 1980 roku, którego dwa przejazdy różniły się o 1,1 sekundy, co dało znakomite drugie miejsce w klasie samochodów wyprodukowanych do 1980 roku, dziesiątą pozycję wśród wszystkich samochodów oraz jedenastą lokatę w klasyfikacji generalnej, co stanowi poprawę względem ubiegłego roku. Z Pavlem Kočišem jadącym Austinem Mini Cooperem z 1979 roku, zwycięzcą klasy A do 1980, Bogdanov przegrał o zaledwie 0,14 sekundy, natomiast różnica między kierowcą Zastavy a najlepszym w kategorii samochodów Janem Čížkiem w Porsche 911 z 1965 roku wyniosła 0,98 sekundy.

Przesiadka z dwóch na cztery kółka nie sprawiła kłopotów Błażejowi Mosiołkowi. Kierowca Polskiego Fiata 125p 1600 Monte Carlo z 1974 roku ewidentnie skupił się na osiągnięciu zbliżonych rezultatów, nie patrząc na tempo, a taktyka ta przełożyła się na różnicę wynoszącą 1,72 sekundy, co dało dziewiątą pozycję w klasie A do 1980, 22. lokatę wśród wszystkich samochodów oraz 25. miejsce w klasyfikacji całych zawodów. Co ciekawe, ten sam wynik końcowy co Mosiołek uzyskał Jindřich Indra w Škodzie 110 L, lecz o wyższej pozycji naszego reprezentanta decydował rok produkcji samochodu, gdyż Duży Fiat był starszy od czeskiego pojazdu o 2 lata.
O powtórce sprzed roku marzył Marek Begej jadący Polskim Fiatem 126p z 1979 roku, który w poprzedniej edycji Ecce Homo Historic zajął drugie miejsce w klasie A do 1980 i uzupełnił podium klasyfikacji ogólnej. Tym razem dwa przejazdy różniły się o 2,78 sekundy, co dało 20. lokatę w kategorii samochodów wyprodukowanych w latach 1971-1980, 37. pozycję wśród wszystkich samochodów oraz 44. miejsce w generalce całych zawodów.

Drugie miejsce w klasie aut do 1980 roku Bogdanova, dwaj nasi zawodnicy w czołowej dziesiątce tej kategorii oraz cała nasza trójka w pierwszej pięćdziesiątce całych zawodów to mocny dowód na to, że reprezentanci Automobilklubu Opolskiego należą do ścisłej czołówki w jeździe na regularność pod górę. Miejmy nadzieję, że w kolejnych edycjach nie tylko wyniki będą równie dobre jak w tym i w poprzednim roku, ale także większa ekipa reprezentująca Automobilklub Opolski weźmie udział w tych zawodach.
Klasyfikacja Ecce Homo Historic 2025 (auta wyprodukowane w latach 1971-1980) – czołowa dziesiątka:
1. Pavel Kočiš (Austin Rover Mini, 1979) 0.96 s (3:33.20, 3:34.16)
2. Dušan Bogdanov (Zastava 1100p Mediteran, 1980) 1.10 s (4:05.59, 4:04.49)
3. Boris Hilbert (Matra LX 530, 1972) 1.23 s (5:10.16, 5:11.39)
4. Vendula Nohelová (Škoda 120 S Rallye, 1975) 1.24 s (3:43.21, 3:44.45)
5. Dominik Brož (Škoda 130 RS, 1977) 1.31 s (2:47.82, 2:49.13)
6. Robert Brož (Škoda 130 RS, 1979) 1.39 s (2:47.64, 2:46.25)
7. Vladimír Skřička (Alfa Romeo Alfetta GTV, 1979) 1.51 s (3:02.83, 3:01.32)
8. Luboš Vaníček (Škoda 120 S, 1974) 1.60 s (3:02.55, 3:00.95)
9. Błażej Mosiołek (Polski Fiat 125p 1600 Monte Carlo, 1974) 1.72 s (6:04.39, 6:02.67)
10. Jindřich Indra (Škoda 110 L, 1976) 1.72 s (2:56.12, 2:54.40)
…
20. Marek Begej (Polski Fiat 126p, 1979) 2.78 s (4:20.79, 4:18.01)