W dniach 7-8 września 2024 r. w czeskim Šternberku odbyła się impreza Ecce Homo Historic, gdzie rywalizowali kierowcy w samochodach historycznych wyprodukowanych do 1980 roku w jeździe regularnej pod górę. W imprezie z długoletnią i bogatą tradycją nie liczył się najlepszy czas na obu przejazdach trasy o długości 4800 metrów o średnim nachyleniu wynoszącym 3,9 %, tylko najmniejsza różnica między dwoma mierzonymi przejazdami wliczanymi do klasyfikacji zawodów.

Wśród 275 zawodników, którzy stawili się na starcie, byli trzej reprezentanci Automobilklubu Opolskiego: Dušan Bogdanov (Zastava 1100p Mediteran), Marek Begej (Polski Fiat 126p) oraz Błażej Mosiołek (Moto Guzzi 1000SP). Mimo tego, że dla wszystkich Naszych Reprezentantów był to debiut w tego typu zawodach, to spisali się w nich znakomicie!

Dušan Bogdanov (Zastava 1100p Mediteran), fot. Ivan Nevtípil

Marek Begej był regularny niczym szwajcarski zegarek, gdyż różnica między dwoma konkursowymi przejazdami wyniosła… 0,01 sekundy! W normalnych warunkach dałoby to pewne zwycięstwo, ale na koniec okazało się, że dwaj zawodnicy z Czech byli równie regularni co kierowca „Malucha”, a o wyniku decydował… rok produkcji samochodu. W związku z tym zwycięzcą Ecce Homo Historic 2024 został Radomír Michna w Austin Mini Mk2 z 1969 roku, Bořek Petráček (Škoda 1100MB z 1972 roku) zajął drugie miejsce, a Marek Begej jadący Polskim Fiatem 126p z 1979 roku uzupełnił czołową trójkę w klasyfikacji generalnej i uplasował się na drugiej pozycji w kategorii aut wyprodukowanych do 1980 roku.

Równie dobrze spisał się Dušan Bogdanov w Zastawie 1100p Mediteran z 1980 roku, który jechał w tej samej kategorii wiekowej co Begej. Różnica między przejazdami wyniosła 0,32 sekundy, co dało ósmą lokatę w klasie i bardzo dobre szesnaste miejsce w klasyfikacji całych zawodów. Startujący Moto Guzzi 1000SP z 1980 roku Błażej Mosiołek w kategorii motocykli wyprodukowanych do 1980 roku zajął szóste miejsce, a w całych zawodach uplasował się na 110. pozycji. Różnica między dwoma przejazdami wyniosła 2,69 sekundy.

Nasi Zawodnicy pokazali, że potrafią nie tylko uzyskiwać najlepsze czasy na poszczególnych odcinkach specjalnych czy okrążeniach, ale także z zegarmistrzowską precyzją osiągać bardzo zbliżone rezultaty w mierzonych przejazdach. Tego typu precyzja jest w wyścigach na regularność wielce pożądana, a osiągnięcia z minionego weekendu sprawiają, że i w takich zawodach Automobilklub Opolski może pochwalić się sukcesami.

Klasyfikacja Ecce Homo Historic 2024 (auta wyprodukowane w latach 1971-1980) – czołowa ósemka:

  1. Bořek Petráček (Škoda 1100MB, 1972) 0.01 s (3:20.00, 3:19.99)
  2. Marek Begej (Polski Fiat 126p, 1979) 0.01 s (4:01.05, 4:01.04)
  3. Kamil Grygar (Austin Mini 1275 GT, 1972) 0.04 s (3:19.43, 3:19.47)
  4. Lubomir Doležal (MTZ 1-06, 1980) 0.23 s (2:39.46, 2:39.69)
  5. Michal Nowak (Škoda 110 R, 1980) 0.23 s (3:22.93, 3:23.16)
  6. Jaroslav Prášek (Chevron B42 F2, 1978) 0.24 s (2:22.33, 2:22.57)
  7. Pavel Lorenc (Chevrolet Corvette Stingray, 1978) 0.31 s (3:37.43, 3:37.12)
  8. Dušan Bogdanov (Zastava 1100p Mediteran, 1980) 0.32 s (4:01.15, 4:01.47)

Klasyfikacja Ecce Homo Historic 2024 (motocykle wyprodukowane w latach 1971-1980) – czołowa szóstka:

  1. Petr Hejč (BMW R75/5, 1971) 0.45 s (5:03.71, 5:03.26)
  2. Jiří Obtulowicz (ČZ 125 OKT, 1971) 1.09 s (3:09.98, 3:11.07)
  3. Vojtěch Staniš (Yamaha RD 200, 1975) 1.27 s (3:01.39, 3:02.66)
  4. Daniel Gášek (Honda CB 750 Four Supersport, 1977) 1.98 s (3:09.85, 3:11.83)
  5. Jiří Pospíšil (Yamaha SRS 500, 1975) 2.60 s (3:23.83, 3:26.43)
  6. Błażej Mosiołek (Moto Guzzi 1000SP, 1980) 2.69 s (4:02.47, 4:05.16)

fot. na stronie głównej: Ivan Nevtípil