W dniach 30-31 sierpnia 2024 roku odby艂 si臋 1. Dolno艣l膮ski Rajd Legend z baz膮 w Polanicy-Zdroju, kt贸ry by艂 przeznaczony dla samochod贸w historycznych homologowanych w latach 1966-1990 oraz youngtimer贸w homologowanych w latach 1991-2007. Impreza organizowana przez Auto Moto Klub K艂odzko cieszy艂a si臋 olbrzymim zainteresowaniem w艣r贸d kibic贸w i medi贸w, a na starcie pojawi艂y si臋 24 ekipy w g艂贸wnym rajdzie (dla za艂贸g z aktualnymi licencjami sportu samochodowego) oraz 12 za艂贸g w Super KJS-ie (dla kierowc贸w bez licencji sportu samochodowego lub posiadaj膮cych niewa偶n膮 licencj臋). W艣r贸d nich byli dwaj reprezentanci Automobilklubu Opolskiego – Marcin Koz艂owski pilotowany przez Krzysztofa Pawlaka (Ford Sierra RS Cosworth) oraz Marcin Moczarski pilotowany przez Mateusza Cygana (Mercedes-Benz 190E 2.3 16V).

Za艂ogi startuj膮ce w g艂贸wnej cz臋艣ci zawod贸w mia艂y do pokonania dziewi臋膰 odcink贸w specjalnych o 艂膮cznej d艂ugo艣ci 38,6 km, a uczestnicy rywalizuj膮cy w Super KJS-ie zmagali si臋 z pi臋cioma pr贸bami sprawno艣ciowymi o 艂膮cznej d艂ugo艣ci 20,4 km. Na licencjonowane ekipy czeka艂y dwa przejazdy odcink贸w specjalnych Stark贸w (3,4 km), Spalona (4,9 km), M艂oty (5,6 km) i Stary Wielis艂aw (4,3 km) oraz ko艅cz膮cy rajd miejski oes w K艂odzku (2,2 km). Uczestnicy SKJS-u ka偶d膮 z tych pr贸b pokonywali raz, a do rywalizacji w艂膮czyli si臋 podczas drugiej p臋tli.

Marcin Koz艂owski/Krzysztof Pawlak (Ford Sierra RS Cosworth) – fot. FB Marcin Koz艂owski

Marcin Koz艂owski i Krzysztof Pawlak rywalizowali w klasie SH2 +2000 (auta homologowane w latach 1982-1990 z nap臋dem na jedn膮 o艣 i z silnikami powy偶ej 2000 cm3) i rywalizowali tam z Mistrzem Europy z 1994 roku Patrickiem Snijersem z Belgii pilotowanym przez Grzegorza Gaca oraz Paw艂em Molgo i Maciejem Martonem (wszystkie za艂ogi w Fordach Sierra RS Cosworth). Pierwszy przejazd odcinka Stark贸w by艂 solidny w wykonaniu namys艂owsko-wa艂brzyskiej za艂ogi, kt贸ra uzyska艂a tam pi膮ty czas w generalce i drugi w swojej klasie. Niestety, oes Spalona by艂 ostatnim w wykonaniu tej za艂ogi, kt贸ra ostatecznie nie dojecha艂a do mety rajdu, gdzie najlepsi w klasyfikacji generalnej i w kategorii Youngtimer贸w (YT) byli Pawe艂 Ferdek i Justyna Kurowska-Ferdek (Mitsubishi Lancer Evo V), a w grupie samochod贸w historycznych (SH) pierwsze miejsce zaj臋li Snijers i Gac. Koz艂owski i Pawlak po naprawie Sierry pokazali si臋 na miejskim odcinku w K艂odzku, gdzie zaprezentowali efektown膮 i ciesz膮c膮 publiczno艣膰 jazd臋.

Marcin Moczarski/Mateusz Cygan (Mercedes-Benz 190E 2.3 16V) – fot. FB Marcin Moczarski

Marcin Moczarski i Mateusz Cygan jechali szybko, ale nie zapominali o efektownej je藕dzie ciesz膮cej oko. Kombinacja efektowno艣ci z efektywno艣ci膮 da艂y zwyci臋stwa na czterech odcinkach specjalnych w klasie SH +2000 (auta homologowane w latach 1966-1990 z nap臋dem na jedn膮 o艣 i z silnikami powy偶ej 2000 cm3), a w klasyfikacji generalnej zaj臋li tam odpowiednio dwa razy pi膮te i dwa razy czwarte miejsce. Miejski odcinek w K艂odzku za艂oga jad膮ca Mercedesem pojecha艂a dla publiczno艣ci, bez patrzenia na czas, a ko艅cowy wynik i tak by艂 bardzo dobry – pierwsze miejsce w klasie SH +2000, trzecia pozycja w kategorii samochod贸w historycznych (SH) i pi膮ta lokata w klasyfikacji ca艂ego Super KJS-u, gdzie pierwsze miejsce zar贸wno w generalce, jak i w grupie Youngtimer贸w (YT), zaj膮艂 trzykrotny zwyci臋zca Rajdu Festiwalowego Tomasz Gucwa pilotowany przez Adama Zapa艂臋 w Subaru Impreza STI N12. W艣r贸d samochod贸w historycznych (SH) zwyci臋偶yli Mariusz Rapacz i Marcin Mizga艂a w Audi Coup茅 Quattro.

Pierwsza edycja Dolno艣l膮skiego Rajdu Legend b臋dzie wspominana przez wszystkich jako wyj膮tkowa impreza, gdzie ka偶dy m贸g艂 zobaczy膰 samochody, kt贸re kilkadziesi膮t lat temu rywalizowa艂y na odcinkach specjalnych i cieszy艂y oczy gromadz膮cych si臋 przy trasie kibic贸w. Zainteresowanie t膮 imprez膮 by艂o olbrzymie, co cieszy艂o zar贸wno k艂odzkich organizator贸w, jak i 艣rodowisko rajdowe z ca艂ej Polski. Miejmy nadziej臋, 偶e nast臋pna edycja b臋dzie jeszcze lepsza, a i na starcie po raz kolejny zobaczymy reprezentant贸w Automobilklubu Opolskiego.

fot. na stronie g艂贸wnej: FB Marcin Moczarski

video: Ro艣cisz贸wRallyVideo